Jump to content

Hastanızla Görüşürken Nasıl Etkin Dinleme Yaparsınız?


Biyoloji Günlüğü

Önerilen İletiler

Biyoloji Günlüğü

Hastanızla Görüşürken Nasıl Etkin Dinleme Yaparsınız?

* Karşınızdakinin açıkça anlaşılmayan bir mesajı olduğunda, soru sorarak konuyu netleştirin.

* Mesajı aynı kelimelerle veya farklı kelimelerle yeniden ifade edin.

* Hastanızın duygularını yansıtın veya tekrar ifade edin.

* Konuştuğunuz kişi ile göz teması kurun.

* Söylenenleri doğru anlayıp anlamadığını kontrol edin.

* Sıranızı bekleyin, anladığınızı düşündüğünüzün hemen üstüne atlamayın.

* Özetleyin. Hasta Görüşmesinin Aşamaları Hastayla iletişimde öykü alma birinci ve en önemli aşamadır. Bir hasta görüşmesinde beş temel aşama tanımlanabilir:

  1. Görüşmeyi Başlatmak Hastayı selamlamak, kendini tanıtmak, hastayı rahatlatmak, hastanın yakınmasını sorgulayan açık uçlu soruyla başlamak, hastanın ilk sözlerini bölmeden ve ilgi göstererek dinlemek, aktarılan sorunu tanımlamak, gereksinimleri ortaya koymak.
  2. Bilgi Toplamak Hastanın anlatımıyla yakınmasını dinlemek, açık uçlu ve yönlendirici olmayan sorular sormak, hastanın anlatımına ilgi göstermek, hastayı yakınmasını aktarma konusunda yüreklendirmek, vurgulanması gereken noktaları açıkla(t)mak, hastanın anlayacağı bir dil kullanmak, hastanın problemi algılama biçimini, problemden etkilenişini, beklentilerini ve düşüncelerini anlamak, edinilen bilgileri ve zamanlamasını kendi içinde özetlemek.
  3. ilişkiyi Kurmak Karşılıklı anlayışı geliştiren beden dilini (göz teması, yüz ifadesi, duruş, ses tonu) sergilemek, konuşmayı bölmeden notlar almak, hastanın duygu ve görüşlerini dikkate almak, empati geliştirmek, destek vermek, kendi düşüncelerini hastayla paylaşmak, muayene ve yapılacak işlemlerin gerekçelerini açıklamak, hastanın onamını almak.
  4. Açıklama ve Plan Yapmak Hastaya uygun, kapsamlı ve hastanın gereksinimlerini karşılayan bilgileri vermek, aktarılan bilgilerin hasta tarafından doğru ve yeterli anlaşıldığını görmek, karar verme süreçlerine hastayı da katmak ve ulaşılan çözümlerin ortak varılan noktalar olduğunu hissettirmek, içinde bulunulan durum ve önerilen çözümlerin hasta tarafından kabul edilebilir bulunduğundan ve uygulanacağından emin olmak.
  5. Görüşmeyi Bitirmek Tedavi planını özetlemek, sonraki aşamalar için hastayla sözleşmek, beklenmeyen durumlar ve yapılacakları açıklamak, hastadan son bir değerlendirme almak. Bu aşamalardan geçilerek tamamlanan bir hasta görüşmesi doğru, verimli ve destekleyici olma amaçlarını güden etkili bir görüşme olacaktır.

Özel Yaklaşımları Gerektiren Durumlarda iletişim

Hastanın yaşından, cinsiyetinden bağımsız olarak hekimi kızdıran, şaşırtan ya da nasıl davranacağını bilemediği bazı davranışlar vardır. Bu durumlarla başa çıkmaya yönelik temel ipuçları aşağıda verilmiştir. Bu yaklaşımları kullanırken, hastayı dinlemenin, onun var olan sorununu belirlemenin ve etkili iletişim kurmanın temel amaç olduğu hatırlanmalıdır. Sessizlik Sessizliğin çok anlamı ve kullanışı vardır. Meslek hayatının başında olan hekimler bu durumdan huzursuz olabilirler. Hastalar şimdiki hastalığını anlatırken sıklıkla sessiz kalarak ayrıntıları hatırlamaya ve düşüncelerini toplamaya çalışabilir. Bu arada hekime ne kadar anlatacağı, ne kadar güveneceği konusunda da karar verir. Hekimin katılımcı duruşu ve cesaretlendirici birkaç sözü görüşmeyi yönlendirir. Ancak bu sessizlik anlarında hastanın sözel olmayan davranışlarına dikkat edilmelidir. Konuşmayı Seven Hasta Tartışmacı, meraklı ve çok konuşan hastalar da sessiz hastalar kadar zorluk verebilir. Zaman sınırı olan ve bir an önce hastanın öyküsünü almak isteyen hekim sabırsız davranabilir. Görüşmenin başlangıcında hastaya konuşması için biraz zaman vermek ve konuşma şeklini gözlemek, ardından hastayı asıl sorununu anlatması yönünde ilgili davranarak, sorular sorarak cesaretlendirmek, yönlendirmek yardımcı olabilir. Çeşitli Semptomları Olan Hastalar Bazı hastalar sorduğumuz her belirti varmış gibi görünürler. Bu hastalarda multipl hastalık olasılığı yanı sıra somatizasyon olasılığı da vardır. Sistemlerinin basitçe ve hızlıca gözden geçirilmesi zaman kazandırır. Saldırgan, Sarhoş Hasta Kızgın, kavgacı ve kontrolsüz hasta ile kendiniz için gerekli güvenliği de sağladıktan sonra sakin görünmek önemli bir avantaj sağlar. Saldırgan hastanın sesini kesmeye çalışmayın, size ve personele küfretmesini durdurmaya çalışmayın. Ancak ne dediğini dikkatle dinleyin, anlamaya çalışın ve sakin olun.

Ağlamak

Hasta ağlamanın eşiğinde ise anlayışlı bir yaklaşım onun ağlamasını başlatabilir. Sakin olmak, bir mendil önerip, sakinleşmesini beklemek destekleyici ve kolaylayıcı bir yoldur. Çoğunlukla hasta kısa sürede toparlayıp görüşmeye devam edebilecek hale gelecektir.

Kafa Karıştırıcı Davranışlar ve Hikâyeler

Bazen soruları çok netleştirdiğiniz halde açık cevaplar alamıyor görünebilirsiniz. Hikayesi belirsiz, anlaşılması güç olabilir. Mental durumu ile ilgili sorunlar olabileceğini de aklınızdan çıkarmayın.

Sınırlı Zekası Olan Hastalar

Ortalama sınırlı zekası olan hastalar genelde yeterli cevaplar verebilir. Aslında zekalarını küçümseyerek genelde hekimler hata yapar. Bu tür hastalarla iletişimde ilk önce hastanın kendisiyle ilgilenin. Küçümser tarzda olmadan göz teması ile basit ve kolay bir konuşmaya başlanmalıdır.

Okuması Sınırlı veya Hiç Olmayanlar

Yazılı tarişer verilmeden önce hastanın okur-yazar olduğunu ya da görme güçlüğü olup olmadığını kontrol edin.

Sağır ve Duyma Güçlüğü Olan Hastalar

Sağır hastalarla iletişim farklı kültürden biriyle iletişime benzer. Hastanın tercih ettiği iletişim biçimini (yazılı sorular, işaret dili bilen bir çevirmen, dudak okuma…) seçin.

Kör Hasta

Öncelikle elini sıkın ve kim olduğunuzu ve neden orada olduğunuzu açıklayın. Bulunulan odayı ve içinde başkaları varsa tanıtın. Bu hastalara sesli cevap vermeyi unutmayın. Sessiz iletişim çok fazla işe yaramayacaktır.

Dil Problemi Olan Hastalar

Hastayla aynı dili konuşmuyorsak bir çevirmen bulma yoluna gidilmelidir. Bu çevirmen tercihen aile fertlerinden olmamalı ve çevirmene en başta her şeyi istediğinizi, yorumlamadan özetlemeden aktarması gerektiğini belirtin. Sizin de sorularınız kısa ve açık olsun.

Hastanın Ailesi ve Arkadaşları ile Konuşma

Bazı hastalar kendi hikayelerini yaşa, demansa ve diğer sınırlayıcı nedenlere bağlı olarak veremeyebilirler. O zaman bilgi almak için ikinci bir kişiye, hastanın aile Genel Tıpta Hekim-Hasta iletişimi 15 sinden arkadaşlarından kişilere ihtiyacınız vardır. Bazı koşullarda bunun hastanın onayladığı bir kişi olması da gerekebilir. Böyle görüşmeleri ikiye ayırmak mümkündür. Hastayla yalnız, hasta ve ikinci kişiyle görüşme yapmak gibi.

kaynak: Psikiyatri El Kitabı – İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi

Yorum bağlantısı

Yorum yazmak için hesap oluşturmalı veya giriş yapmalısın.

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap

Hakkımızda

Biyoloji Günlüğü ülkemizdeki biyoloji öğrencileri, mezunları ve çalışanları adına kar gütmeyen bir proje olarak 9 senedir faaliyetlerine yılmadan devam etmeye çalışan masum bir projedir. Lütfen art niyetinizi forumdan uzak tutunuz. Bize iletişim formu aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

Dilerseniz biyolojigunlugu@gmail.com veya admin@biyolojigunlugu.com adresine mail de gönderebilirsiniz. Bizimle arşivinizi paylaşmak isterseniz wetransfer.com üzerinden biyolojigunlugu.com adresine dosya transferi olarak iletmeniz yeterlidir, sizin adınıza paylaşılacaktır.

Sitemiz bir "Günlük" olarak derleme yayın, yorum, diyalog ve yazılara vermektedir. Güncel biyoloji haberleri ve gelişmelere ek olarak özellikle sosyal medyada gözden kaçan, değerli gördüğümüz tüm içeriğe kaynak ve atıflar dahilinde sitemizde yer vermekteyiz. Bu sitede verilen bilgilerin kullanım sorumluluğu tümüyle kullanıcıya aittir. Sayfalarımızda yer alan her türlü bilgi, görsel ve doküman sadece bilgilendirmek amacıyla verilmiştir.

Biyoloji Günlüğü internet sitesi 5651 Sayılı Kanun’un 2. maddesinin 1. fıkrasının m) bendi ile aynı kanunun 5. maddesi kapsamında Yer Sağlayıcı olarak faaliyet göstermektedir. İçerikler, ön onay olmaksızın tamamen kullanıcılar tarafından oluşturulmaktadır. Yer Sağlayıcı olarak, kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriği ya da hukuka aykırı paylaşımı kontrol etmekle ya da araştırmakla yükümlü değildir.

Yer Sağladığı içeriğin 5651 Sayılı Kanun’un 8 ila 9. maddelerine aykırı şekilde; kişilik haklarınızı ihlal ettiğini ya da hukuka aykırı olduğunu düşünüyorsanız mail adreslerimizden iletişime geçerek bildirebilirsiniz. 

Bildirimleriniz dikkatle ve özenle incelenmekte olup kişilik haklarınızın ihlali ya da hukuka aykırılığın tespiti halinde mevzuat kapsamında en kısa sürede işlem yaparak bilgi vereceğiz.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgilendirme

Kullanım Şartları, Gizlilik Politikası, Forum Kuralları sayfalarına göz atınız.